Dioula Jula: Pays Burkina Faso, Côte d'Ivoire: Nombre de locuteurs 1,2 million comme langue maternelle pour le dioula uniquement ; 18 à 23 millions comme langue véhiculaire, dont 9 millions comme langue maternelle avec les autres langues du continuum mandingue. Descendants of former kings and generals had a higher status than their nomadic and more settled compatriots. Their unique contribution of long-distance commerce, Islamic scholarship and religious tolerance were significant factors in the peaceful expansion of Islam in West Africa. Enjoy the videos and music you love, upload original content, and share it all with friends, family, and the world on YouTube. », raconte Lambert, un chef de barrage. SIM Côte d’Ivoire glorifies God in working together as a family alongside the Body of Christ to reach least-reached people, make disciples of all nations and equip them to transform societies. Ce dernier qui veut imposer l'Islam dans le royaume, y détruit les cases à idoles animistes et fait adopter le dioula comme langue véhiculaire (dialecte issu de la langue mandé)[12]. The sous-préfecture of Kong, in the area of Kong to Dabakala, is said to be the “origin” area, where dyula traders first settled in the twelfth century. C'est ainsi que naquit parmi les membres de la noblesse une élite de commerçants, islamisés par les commerçants arabo-berbères. The Mande conquerors of the nineteenth century frequently utilized trade routes established by the Dyula. Ici, le mot Dioula … Samori put up the strongest resistance to European colonial penetration in West Africa, fighting both the French and British for seventeen years. Dans son rapport d'août 2003 sur la Côte d'Ivoire, Human Rights Watch (HRW) a signalé que le terme « djoula » ou « dioula » signifie, en langue sénoufo, « commerçant », mais qu'il « désigne également un petit groupe ethnique du Nord-Est » (HRW août 2003; voir aussi AllAfrica 22 oct. 2002; PANA 30 mars 2001; Nations Unies 2 mai 2005). Even though they did not play a central part in the creation of the state, the dyula supported Samori because he actively encouraged commerce and protected trade routes, thus promoting a free circulation of people and goods. Cette recherche qui procède par la voie d'une table ronde en vue de recueillir un patrimoine à la fois oral et transcrit par plusieurs générations de la lignée des Traoré (XVI et XVIIIème s.) puis celle Ouattara (à partir du XIIIème s.). The dyula speak the Dioula language or Julakan, which is included in the group of closely interrelated Manding languages that are spoken by various ethnic groups spread across Western Africa. Ce sont les Européens qui sont venus dessiner les frontières. Organization of dyula trading companies was based on a clan-family structure known as the lu - a working unit consisting of a father and his sons and other attached males. In the course of developing his state, Seku Wattara built a strong army composed mostly of defeated pagan groups. The local people eventually settled in a number of towns further east, while the dyula withdrew to the west to the further side of the Banda hills where they established the new trading center of Bonduku.[8]. Western trade routes continued to be important, with Ouadane, Oualata and Chinguetti being the major trade centres in what is now Mauritania.[7]. Les commerçants Arabo-Berbères musulmans venus d'Afrique du Nord et de l'Orient par les voies trans-sahariennes étaient en contact avec cette noblesse. Certain families gained a reputation for providing multiple generations of scholars. La Côte d'Ivoire, le Burkina Faso sont des pays où les Dioulas sont particulièrement et majoritairement implantés. Succession struggles divided the kingdom into two parts, with the northern area being controlled by Seku’s brother Famagan who refused to recognize the rule of Seku’s oldest son in the south. La Côte d’Ivoire n’a pas été faite pour une seule ethnie. Dioula is most closely related to the Bambara language (the most widely spoken language in Mali), in a manner similar to the relation between American English and British English. Cet espace identitaire dioula où la lignée des Ouattara joue un fort ascendant, constitue l'un des ferments de la crise de l'« ivoirité » déclenchée par la remise en question de la légitimité ivoirienne de l'aspirant au pouvoir Alassane Ouattara en 1995[18]. La ville de Darsalamy devient le refuge des érudits dioula vers la seconde moitié du XIXème siècle[20]. Ça fait dix ans que les Dioula sont au pouvoir, ça suffit ! He imported horses and weapons and modernized the army along European lines. Ils correspondent à l'ancienne aire d'influence mandée. The dyula family enterprise based on the lu could afford to provide some of its younger men an Islamic education. Thus, an ulema (clerical) class known as karamogo emerged, who were educated in the Quran and commentary (tafsir), hadith (prophetic narrations), and the life of Muhammad. REPORTAGE - La ville a été le théâtre, entre 19 et le 21 octobre, d’une flambée de violence entre communautés. Members of a given lu dispersed from the savanna to the forest, managed circulation of goods and information, placed orders, and effectively controlled the economic mechanisms of supply and demand. L'invasion coloniale doublée des ravages de Samori Touré à Kong (1896) vont fragmenter le monde dioula qui se voit partagé par les nouvelles frontières issues de la démarcation coloniale française de L'A.F.O. Leur langue est le dioula, une langue mandingue [2] qui est peut être considéré comme une variante du bambara. It was under Mali that the great cities of the Niger bend including Gao and Djenné prospered, with Timbuktu in particular becoming known across Europe for its great wealth. The Dioula language and people are distinct from the Diola (Jola) people of Guinea-Bissau and Casamance. La langue Dioula est la langue commerciale qui s’est imposée en Côte d’Ivoire comme l’un des principaux dialectes voit sa communauté de locuteurs croître de jour en jour. Nevertheless, he used Islam to unify the nation, promoting Islamic education and basing his rule on shari’a (Islamic law). Departure point Route summary Viaducts, bridges Arrival point Dangerous area Tunnels Map routes Security alert Crossing nearby. It stressed the need for Muslims to coexist peaceably with unbelievers and so justified a separation of religion and politics. People are fiercely loyal to their clan lineage, often expressing their cultural history and devotion through the oral traditions of dance and storytelling. These manuscripts, the Isnad al-shuyukh wa’l-ulama, or Kitab Ghunja, compiled by al-Hajj ‘Umar ibn Abi Bakr ibn ‘Uthman al-Kabbawi al-Kanawi al-Salaghawi of Kete-Krachi who Hodgkin describes as “the most interesting, and historically significant of the poets,” may now be found in the library of the Institute of African Studies of the University of Ghana.[17]. His sons continued spreading their father’s teachings and expanded through towns in Ghana and the Ivory Coast, founding Islamic schools, or madaris, and acting as imams and qadis. The dyula are patrilineal and patriarchal, with older males possessing the most power and influence. Donc diverses ethnis et peuples ont été séparés. Côte d’Ivoire: Dabou, la peur est toujours là. » A l’inverse, l’optatif est marqué par / yé / en dioula de Côte d’Ivoire alors qu’il l’est marqué par / ká / en dioula du Burkina Faso. Cet espace est constitué de la rive droite de la Volta noire, du pays Bwaba et le Syamu dont le centre économique demeure la ville de Bobo-Dioulasso. It was at this time that Mali began encouraging some of its local merchants to establish colonies close to the gold fields of West Africa. By the start of the sixteenth century, dyula merchants were trading as far south as the coast of modern Ghana. Les autorités ne s'y sont pas trompées et les orientations politiques vont dans ce sens. Despite being illegal, the dyula still practice polygamy, and young people are often encouraged to marry within their own clan. Les Malinké en Côte d’Ivoire La version animée de cette cartographie est disponible en ligne via ce lien : Les Malinké en Côte d’Ivoire. Dans la zone manding, nous retrouvons les Dioulas de Kong au nord-ouest de l’actuelle Côte-d’Ivoire. The father heads the family, and inheritances are passed down from fathers to their sons. DIOULA ou DYOULA - 8 articles : CÔTE D'IVOIRE • AFRIQUE NOIRE (Culture et société) - Littératures • AFRIQUE (conflits contemporains) • CÔTE D'IVOIRE • CÔTE D'IVOIRE • GUINÉE-BISSAU • BOBO • MANDÉ In this understanding, Muslims must nurture their own learning and piety and thereby furnish good examples to the non-Muslims around them. Ainsi, la transmission du patrimoine historique manuscrit (et leurs copies) se transmet au même titre que la tradition orale, de génération en génération. The dyula have been predominantly Muslim since the 13th century. Dyula communities have a reputation for historically maintaining a high standard of Muslim education. La Côte d’Ivoire, à l’instar de nombreux pays à travers le monde, a vécu longtemps sous le règne de l’Etat- Providence. C'est ainsi qu'ils se répandirent, d'ouest en est, du Sénégal et du nord au sud, du Sahel aux forêts de Côte d'Ivoire, établissant des réseaux commerciaux[3],[4],[5],[6] à travers l'Afrique de l'Ouest et faisant des langues mandées les langues véhiculaires. The dyula had long been accustomed to surrounding their cities with fortifications and taking up arms when it was deemed necessary in order to defend themselves and maintain the smooth flow of trade caravans. Les Dioula sont environ 400 000 en Côte d’Ivoire. Mais certaines manifestations coutumières demeure l'apanage des hommes d'âge mûr et d'un rang social élevé comme le récit historico-légendaire, le ko koro[23]. Les Dioulas étant les plus grands commerçants d'Afrique de l'Ouest, ce sont eux qui détenaient la plupart des marchés, ils contrôlaient la vente de produits comme l'or, le sel, la kola, les armes blanches et les armes à feu, le tissu (en particulier pour la confection des boubous) et divers produits agricoles. In this teaching, Suwari followed a strong predilection in Islamic thought for any government, even if non-Muslim or tyrannical, as opposed to none. 2001; IRIN 2 May 2005). Ahmadou Kourouma, Les soleils des indépendances. The dyula of Kong also maintained commercial links with European traders on the Atlantic coast around the Gulf of Guinea, from whom they easily obtained prized European goods, most notably rifles, gunpowder, and textiles. This is because the Dagomba power to the north and Akan power to the south were too powerful; thus, the new kingdom rapidly declined in strength. He gained control over the Milo River Valley in 1871, seized the village of Kankan in 1881, and became the principal power holder on the Upper Niger. Ces partages arbitraires de l'administration coloniale participent à l'un des problèmes récurrents en Afrique poste coloniale qui consiste « en la difficulté à faire coïncider les nouvelles frontières avec des groupes ethniques à cheval sur plusieurs territoires. Que l’intention de Bédié ait été fondée ou non en vue de fournir un moyen d’exclusion de son adversaire politique Alassane Ouattara, il n’en demeure pas moins que l’instrumentalisation politique du concept d’ivoirité a alimenté une polémique délétère qui a divisé le pays et mené à la guerre civile. !Aujourd'hui on se retrouve pour une nouvelle vidéo. L'auteur de cette vaste étude estime que l'élément le plus déterminant de sa recherche émane d'une lettre écrite par l'imam Marhaba appartenant à Karamoko Ouattara, souverain de Kong en 1976, et qui lui a permis de remonter jusqu'au premier Mahama Watara qui fut le conseiller personnel de Solo Mori, l'un des derniers rois de Kong[25]. Voici la perception qu’en avait le chef d’État du Burkina-Faso, Blaise Compaoré, avant que n’éclate la guerre en 2002; « Il vaut mieux que les Ivoiriens se préoccupent des causes réelles qui ont provoqué l’instabilité chez eux plutôt que chercher un facteur extérieur. Côte d’Ivoire’s National Human Rights Council said on November 10 that 55 people were killed and 282 injured between October 31 and November 10. The military jihad was a resort only if the faithful were threatened. According to tradition, the Manding are the descendants of the people who founded the Mali Empire and began to move from the north to southern Cote d’Ivoire in the sixteenth to eighteenth centuries. [16], These madaris were probably a positive byproduct of the long history of Muslims’ interest in literary work. Les Dioulas ne sont rien d'autre que des commerçants d'origine malinké. Malheureusement, le Burkina Faso à vu son activité touristique plombée par les difficultés politiques et sécuritaires de voisins tels que la Côte d'Ivoire, le Niger et le Mali. La famille des Ouattara détient quant à elle la totalité de la puissance coutumière, alors que les Baro et les Saganogo détiennent le pouvoir religieux, l'Islam étant la religion officielle de l'ensemble de la population dioula de Kong. Ainsi, la révolution dioula de Kong instaure une reconfiguration du Gwiriko[11]. However, Samori’s professional army was the essential institution and the real strength behind his empire. Considéré à tort comme une ethnie, selon l'ethnologue Amadou Hampâté Bâ, les Dioulas sont des commerçants ambulants malinké. Since their Islamic practice was capable of accommodating traditional cults, dyula often served as priests, soothsayers, and counselors at the courts of animist rulers. En Côte d'Ivoire, toute personne Mandée pratiquant le commerce est nommée Dioula. They could accept jurisdiction of non-Muslim authorities as long as they had the necessary protection and conditions to practice the faith. Village communities became tributaries of ruling groups, with some members becoming the clients and slaves needed to support royal households, armies, and trading enterprises. Cependant, en faisant de l'âge un critère de supériorité hiérarchique, la culture dioula dissout d'une certaine façon les inégalités sociales établies depuis plusieurs générations et permet un équilibre des pouvoirs que confère la parole dans cette société traditionnelle. L'historien Élikia M'Bokolo y conçoit un lien inextricable entre cette religion et le commerce; «  la communauté de la foi allaient générer, par des processus très durables, la construction d'identités particulières et irréductibles, celle des Dyula d'abord, puis celle des Hausa, identifiées l'une et l'autre d'une manière indissoluble à l'association du commerce et de l'Islam »[27]. En Afrique de l'Ouest — à part les Dioulas — les Wolofs et les Haoussas sont les principaux grands commerçants. This was achieved in an uprising led by Seku Wattara (Ouattara), a dyula warrior who claimed descent from the Malinke Keita lineage and who had studied the Quran and engaged in commerce before becoming a warrior. They established decentralized townships in non-Muslim colonies that were linked to an extensive commercial network, in what was described by professor Philip D. Curtin as a “trading diaspora.” Motivated by business imperatives, they expanded into new markets, founding settlements under the auspices of various local rulers who often permitted them self-governance and autonomy. This new state was governed by Samori and a council of kinsmen and clients who took on the management of the chancery and the treasury, and administered justice, religious affairs, and foreign relations. Après la mort de Kumbi en 1770, l'Empire va connaitre de nombreux tumultes, dont des épidémies provoquant des famines, ainsi que l'avancée des Français qui déstabilise la région. Les commerçants Arabo-Berbères musulmans venus d'Afrique du Nord et de l'Orient par les voies trans-sahariennes étaient en contact avec cette noblesse. As Kong grew prosperous, its early rulers from the Taraweré clan combined dyula and Senufo traditions and extended their authority over the surrounding region. Or, pour ces derniers, les mœurs païennes des Bobos ou de ceux pratiquant un Islam peu orthodoxe (consommation d'alcool) va pousser une partie des Dioulas de Bobo-Dioulasso vers un espace où ils pourront partager un Islam plus strict qu'ils établissent à Darsalamy[20]. But, linguists consider each one as a distinct language, clearly identified as three languages of the Mandé family. Tout en sachant que ces pays là n’existaient pas autrefois et qu’il y avait l’Empire du Mali. Dyula society is hierarchical or caste-based, with nobility and vassals. The Dyula (Dioula or Juula) are a Mande ethnic group inhabiting several West African countries, including the Mali, Cote d'Ivoire, Ghana, and Burkina Faso. A member of a dyula family from Sanankoro in Guinea, Samori conquered and united Dyula states during the 1860s. After he completed his studies, a karamogo obtained a turban and an isnad (teaching license), and either sought further instruction or started his own school in a remote village. »[19] Certains sont d'avis que ces communautés culturelles ancestrales que représentent les Dioulas, devraient plutôt nourrir une solidarité trans-frontalière propice à l'unification de cette région du continent[18]. Many in rural areas combine Islamic beliefs with certain pre-Islamic animistic traditions such as the presence of spirits and use of amulets. We are currently seeking an experienced and qualified Dioula language professional to join our team of face-to-face freelance trainers in Abidjan, Ivory Coast (Côte d'Ivoire). [4] The man credited with formulating this rationale is Sheikh Al-Hajj Salim Suwari, a Soninke cleric from the core Mali area who lived around 1500. Dyula presence in the Kong area grew rapidly in the seventeenth century as a result of the developing trade between the commercial centers along the Niger banks and the forest region to the south which was controlled by the Baule chiefdoms and the Ashanti. Le modèle dioula Maurice D Koué. L'étude de Derive quant à elle, mesure le rapport de force qui s'édifie entre les tenants du pouvoir de parole chez les Dioulas de Kong, et qui se décline entre les hommes (voire les femmes) des plus âgés aux plus jeunes, entre les hommes et les femmes et entre les deux principaux groupes sociaux de Kong, sortes de castes issues des citoyens libres d'une part, les horon, et de l'autre, les woloso, anciens captifs domestiques. Dioula Jula: Pays Burkina Faso, Côte d'Ivoire: Nombre de locuteurs 1,2 million comme langue maternelle pour le dioula uniquement ; 18 à 23 millions comme langue véhiculaire, dont 9 millions comme langue maternelle avec les autres langues du continuum mandingue. Since business was often conducted under non-Muslim rulers, the Dyula developed a set of theological principles for Muslim minorities in non-Muslim societies. Déroule la barre d'info petit moineau !Coucou tout le monde !! The dyula presence and changes in the balance of power occasioned political upheavals in other places. He established himself as ruler and under his authority, the city rose from a small city-state to the capital of the great Kong Empire, holding sway over much of the region. L'historien Joseph Ki-Zerbo considère le Gwiriko comme l'Empire dioula des Ouattara[15]. Alors que nous pourrions considérer que le pouvoir de parole revient de façon assez générale à l'élite, Dérive nous fait cependant remarquer que l'âge demeure l'ascendant le plus fort; « De ce point de vue, l'âge offre un trait discriminatoire commode, puisque, même s'il y a égalité quant à tous les autres traits (identité de sexe, de caste, familles de prestige équivalent), il y a toujours un aîné et un cadet, même si la différence est très ténue »[23]. He made hajj to Mecca several times and devoted his intellectual career to developing an understanding of the faith that would assist Muslim minorities in “pagan” lands. Sékou voulant étendre son pouvoir, convoite la ville de Bobo-Dioulasso située au sud de l'actuel Bukina-Faso où s'établit un lieu privilégié pour le commerce (commerces de la kola, du sel gemme, de chevaux et de l'or) qui représente un « débouché naturel des richesses du Sahara »[14]. Despite the fall from glory, the seventeenth-century Kong Friday Mosque survived, and the city was largely rebuilt in a traditional Sudano-Sahelian architectural style and features a Qur'anic school. Dans l'espace manding, l'islam a joué un rôle majeur dans édification des centres commerciaux qui structurent l'Empire, et dont les Dioulas tenaient une position dominante avec les Wangara et les Soninké[26].